فکر کن قبل از اینکه صحبت کنی! و مطالعه کن قبل از اینکه فکر کنی. Think before you speak. Read before you think.

محتویات این وبلاگ از مهر ماه 1390 برای آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی و دروس سیستم های اطلاع رسانی پزشکی در گیلان با عنوان کارگاه آموزشی و کلاس آی تی حوزه کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی، پیراپزشکی شرق گیلان بود

فکر کن قبل از اینکه صحبت کنی! و مطالعه کن قبل از اینکه فکر کنی. Think before you speak. Read before you think.

محتویات این وبلاگ از مهر ماه 1390 برای آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی و دروس سیستم های اطلاع رسانی پزشکی در گیلان با عنوان کارگاه آموزشی و کلاس آی تی حوزه کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی، پیراپزشکی شرق گیلان بود

کتابخانه دانشکده پرستاری و مامائی پیراپزشکی شرق گیلان( لنگرود)


برنامه واحد کتابخانه :

 

1- آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی( Information Literacy ):

o       آشنایی با آئین نامه کتابخانه مرکزی و پایگاه عرضه اطلاعات پزشکی از بدو ورود دانشجویان( به همراه بروشور) لینک

o       آشنایی و آموزش مهارت استفاده از واحد کتابخانه دانشکده شرق گیلان از بدو ورود دانشجویان( به همراه بروشور)

o       آشنایی و آموزش مهارت استفاده از نرم افزار کتابخانه مرکزی و پایگاه عرضه اطلاعات پزشکی(ثنا):

§        فرآیند عضویت در نرم افزار ثنا

§        تسهیلات جستجوی ساده و پیشرفته منابع دانشگاه در نرم افزار ثنا

§        امکان تمدید منابع

§        امکان رزرو منابع

§        استفاده از نسخه دیجیتال پایان نامه های دانشگاه در نرم افزار ثنا

§        امکانات شبکه اجتماعی در نرم افزار ثنا و ...

 

o       اشاعه اطلاعات (اطلاع رسانی به  کاربران  در مورد منابع  اطلاعاتی جدید پزشکی و عمومی و راه های دسترسی به آن )

§         معرفی منابع  مفید و مناسب به گروه های مختلف کاربران(اعضای محترم هیأت علمی، دانشجویان و کارمندان)

§         آشنایی و آموزش مهارت های جستجوی انواع منابع  اطلاعاتی(رایگان و اشتراکی) (لینک)

§         فرآیند مدیریت گروه های مباحثه دانشکده:

·         اعضای محترم هیأت علمی دانشکده شرق گیلان (لینک گروه مباحثه)

·          علوم آزمایشگاهی (لینک گروه مباحثه)

·          تکنولوژی پرتوشناسی (لینک گروه مباحثه)

·          هوشبری (لینک گروه مباحثه)

·          اتاق عمل (لینک گروه مباحثه)

·          پرستاری (لینک گروه مباحثه)

·          مامایی (لینک گروه مباحثه)

·          

o       به روز رسانی تابلوهای اعلانات کتابخانه دانشکده

o       به روز رسانی اطلاعات واحد کتابخانه در وب سایت دانشکده

o       پیگیری و  ‏پشتیبانی از برنامه های فرهنگی در سطح دانشگاه

 

2-  توسعه مجموعه منابع کتابخانه( Collection Development)

o       پیگیری فرآینده انتخاب منابع چاپی و الکترونیکی با همکاری و مشارکت کتابخانه مرکزی و پایگاه عرضه اطلاعات پزشکی

o        فرآیند استخراج تازه های نشر کشور در حوزه علوم پزشکی و غیره و اطلاع رسانی عناوین آنها (لینک)

o       هماهنگی برای مشارکت اعضای محترم هیأت علمی دانشکده برای انتخاب منابع

o       فرآیند وجین منابع دانشکده در طول سال

o       فرآیند منظم شلف خوانی منابع در  قفسه ها

o       نمایشگاههای ملی و بین الملی

 

3- سازماندهی منابع  اطلاعاتی( Organization Information ):

o       فرآیند آماده سازی منابع چاپی و الکترونیکی واحد کتابخانه شرق گیلان

§        فرآیند ممهور نمودن منابع جدید

§        فرآیند اختصاص شماره نسخ و درج اطلاعات کتابشناختی منابع جدید در دفتر ثبت کتابخانه

o       فرآیند فهرست نویسی منابع چاپی و الکترونیکی واحد کتابخانه شرق گیلان  زیر نظر کتابخانه مرکزی و پایگاه عرضه اطلاعات پزشکی

§        فرآیند توصیف کتابشناختی منابع با استاندارد انگلوامریکن با پیروی از مارک ایران

§        فرآیند تحلیل موضوعی منابع با نظام های بین المللی رده بندی کنگره(LC) و ان. ال. ام(NLM)

§        فرآیند نمایه سازی پایان نامه ها

o                 فرآیند ثبت و ممهور نمودن نشریات اعم از فارسی وانگلیسی

o                  فرآیند ثبت وفهرست نویسی لوح فشرده آموزشی ((CD,DVD,E.BOOK

 

4-  ارزیابی خدمات کتابخانه (Evaluation Library Services)

o        سنجش کیفیت خدمات کتابخانه با استفاده از ابزار لایب کوآل از دیدگاه دانشجویان

o       استفاده و به کارگیری مدل روابط عمومی در کتابخانه

o       گزارش گیری میزان استفاده منابع به صورت دوره ای

o       مدیریت دیرکردهای منابع در بازده زمانی منظم

 

کتابخانه دانشگاهی:

دانشگاهها ،سازمان های پیچیده ای هستند که تربیت متخصصان  جامعه را در رشته های گوناگون بر عهده دارند و تحقیق رسالت دانشگاه و کتــــــابخانه ابزار تحقیق .هیچ دانشگاهی بدون داشتن کتابخانه قوی و غنی نمی تواند به رسالتش جامعه عمل بپوشاند و  کتابخانه برای ادامه حیات دانشگاه ضروری است .از سوی دیگر                        اعتبارهردانشگــــاهی هم به کتابخانه اش بستگی دارد  وهم هر اجتماعی دانشگاهها را با کتابخانه ها یشان می شناسند.کتابخانه دانشگاهی از نظر وابستگی تشکیلاتی واداری زیر نظر معاونت پژوهشــــــی اداره می شود.

کتابخانه دانشکده پرستاری و مامائی پیراپزشکی شرق گیلان( لنگرود):

    واحد کتابخانه در طبقه همکف دانشکده با مساحت 470متر مربع واقع شده است:

    -  11800جلد کتب فارسی/2106جلد کتب لاتین

    -   51عنوان نشریات غیرآبونه (فارسی و لاتین)

   -   459CDآموزشی/5 عنوان پایان نامه

بخش های کتابخانه:

 بخش فنی: {1.سفارشات  2.فهرست نویسی و آماده سازی

بخش عمومی:  {3.امانت  4.مرجع  5.نشریات

1.سفارشات:  وظیفه این بخش انتخاب مواد کتابخانه از طریق کاتالوگ ناشرین و ... که شامل مراحل سفارش ،خرید،و دریافت منابع است .

2.فهرست نویسی وآماده سازی: این بخش  یکی از اساسی ترین وتخصصــی ترین بخش های کتابخانه محسوب می شودوتمامی فعالیت ها تقریبآ بطور همزمان صورت گرفته و بدین ترتیب مواد سازماندهی شده  

در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرد و کتابدار بخش فعالیت هائی از قبیل:Pجستجوی کتاب های جدید در اپکهای بین المللی و ورود اطلاعات آنها در نرم افزار کتابخانه دیجیتال پیام مشرق تحت وب.

3.بخش امانت: پر استفاده ترین قسمت کتابخانه است.کتابدار بخش امانت فعالیت های متنوعی از قبیل:

P راهنمایی لازم به مراجعین جهت ثبت نام  کارت عضویت الکترونیکی

P پاسخگوئی به مراجعین کتابخانه و کلیه مراجعینی که از واحدهای تابعه مراجعه می کنند.

P امانت و استرداد منابع و مرتب نمودن مداوم کتاب ها براساس رده موضوعی

Pبرگزاری نمایشگاه درکتابخانه ویژه کتابهای خریداری شده از نمایشگاههای بین المللی و.. .

Pفرآیند تسویه حساب مراجعین جهت تسویه کلی با واحدکتابخانه

4.بخش مرجع: بخش مرجع شامل  منبع مرجع فارسی و لاتین از قبیل فرهنگ های عمومی وتخصصی، دایره المعارف، اطلس و... جهت استفاده در بخش موجودمی باشد.

5.بخش نشریات: این بخش شامل  نشریات فارسی و لاتین که کتابدار بخش فعالیت هائی از قبیل:  دریافت و کنترل مجلات با کاردکس نشریات// ثبت اطلاعات کتابشناختی مجلات در کاردکس// ممهور شدن و آماده سازی نشریات و تنظیم  آنها در قفسه  

×نظر به اهمیت کتاب و کتابخانه و به منظوراستفاده کارآمد تر ازامکانات کتابخـــانه و حفظ و نگهداری منابع و اعمال روشهای یکنواخت و هماهنگ در خدمـــات امانت مواد کتابخانه ای به جامعه استفاده کننده این آئین نامه مطرح ودرشورای کتابخانه به تصویب رسیده است ودرکلیه بخشهای کتابخانه قابل اجرامی باشد.: